×

WE HELPEN U GRAAG

1 Bel 0478/88.75.68
Maandag tot Vrijdag
09:00 - 19:00
2 Stuur een E-Mail
We e-mailen of bellen
u steeds zo snel mogelijk!

BOOST UW BUSINESS

We ontdekken samen hoe uw business
snel kan groeien via het internet.
Maak een vrijblijvende afspraak!
0478 88 75 68 - E-MAIL
  • SUPPORT

Snelweb Design

Snelweb Design

Snelweb Design staat voor 15 jaar ervaring, tijdloze en moderne designs, vlotte samenwerking en hoge Google-resultaten.


T 0478 88 75 68

Email: contact@snelwebdesign.be

Snelweb Design
P. Parmentierlaan 135 2/1, Knokke

Open in Google Maps
  • WELKOM
  • AANBOD
  • WERKWIJZE
  • PORTFOLIO
  • GOOGLE
  • BLOG
  • PRIJSIDEE
GRATISOFFERTE

Pay-Per-Click (PPC) advertenties: de voor- en nadelen

Bruno
donderdag, 14 februari 2019 / Gepubliceerd in Marketing

Pay-Per-Click (PPC) advertenties: de voor- en nadelen

  • Share
  • Tweet
  • Share
  • Pin
  • Email

Jij wil je producten of diensten via het internet in de schijnwerpers zetten? Dan zijn er een aantal zaken rond PPC-marketing die je zeker moet weten!

SEO is ondertussen voldoende gekend. SEA en PPC-marketing daarentegen hebben misschien voor velen een nog wat mysterieus kantje. In dit artikel wil ik graag een tipje van de sluier oplichten.

Search Engine Optimisation (optimalisatie voor de zoekmachines) is wat iedere webdesigner zou moeten betrachten. Maar in bepaalde gevallen volstaat dit niet en is SEA (Search Engine Advertising) een belangrijk bijkomend middel.

En bij SEA denken we meteen aan PPC. Zoals al aangegeven staat PPC voor Pay-Per-Click, wat dan weer betrekking heeft op de betaalwijze voor jouw online advertenties. Je betaalt dus voor elke klik op jouw advertentie.

Er zijn verschillende partijen die PPC programma’s aanbieden, maar Google AdWords is zeker het meest gekende en meest gebruikte platform. Advertenties verschijnen in de zoekresultaten en eventueel op websites van derde partijen (zogenaamde ‘display advertenties’).

Je botst in dit verhaal zeker ook op de afkorting CPC. Pay Per Click advertenties hebben een Cost-Per-Click. Deze CPC is gewoon de prijs die je per klik moet betalen. Zo zullen verschillende zoektermen een verschillende Cost-Per-Click hebben.

Zullen we dit PPC-verhaal even fileren?

 

Eerst enkele mogelijke voordelen van Pay-Per-Click marketing

Laat ons beginnen met enkele kreten die allemaal min of meer ‘bewezen’ zijn:

  • Google Shopping advertenties hebben meestal een hogere doorklikratio (Click Through Rate, CTR) dan tekstadvertenties op dezelfde web-pagina
  • op de pagina met de zoekresultaten (Search Engine Result Page, SERP) worden Google Shopping advertenties weergegeven boven of naast andere advertenties. Dat verhoogt uiteraard jouw zichtbaarheid.
  • Google Shopping bekijkt de hele productvoorraad en produceert zelf relevante advertenties bij zoekopdrachten
  • in Google Shopping kan je het aantal ‘clicks’, conversies en kosten per klik en per product opvolgen
  • de leads die via Google Shopping advertenties binnen komen vertonen uiteindelijk een hogere conversiegraad

 

Duidelijkheid over de kosten

Nu ja, toch wanneer je de nodige moeite doet …

Je weet wat een klik op een advertentie kost voor een bepaald zoekwoord. Je ziet immers onmiddellijk welke zoekwoorden relatief duur of goedkoop zijn. Dat laat jou de keuze om bepaalde zoekwoorden wel of niet te selecteren.

En dus heb je al een beeld van de kostprijs per bezoeker. Als je ook een zicht hebt op het conversiepercentage van je website of webshop, dan kan je perfect een kosten-baten vergelijking maken. Basisvereiste is dan wel dat je jouw Google Analytics en je advertentieprogramma met elkaar koppelt.

Als je met andere woorden geen parallelle evolutie ziet tussen jouw investering in zoekwoorden, het doorklikpercentage naar je site of shop, en het bijhorende conversiepercentage, dan moet je eens goed nadenken en bijsturen.

 

Maar er zijn ook nadelen aan PPC-marketing!

Onduidelijkheid over de kosten

Raar toch, want net die duidelijkheid over de kosten was een voordeel …

Inderdaad, je weet wat een klik kost. Maar zegt dat ook iets over de kwaliteit van die klik?

Zeker zogenaamde display advertenties kunnen overal opduiken, veelal gebaseerd op het historisch zoekgedrag van die computer. En dus niet van de persoon die er achter zit!

 

Kleintje wordt plat getrapt

Wanneer de zoekwoorden, het verkeer per zoekwoord en de kosten per klik transparant zijn is het relatief gemakkelijk om je een weg naar succes te kopen.

Uiteraard staat daar in een Price-Per-Click aanpak een prijs tegenover. En als je dan moet opboksen tegen concurrenten die een lange marketing-horizon en vooral ‘diepe zakken’ hebben, dan heb je een torenhoog probleem.

Dat soort moeilijkheden doet zich vooral voor in grote consumentenmarkten zoals bijvoorbeeld kleding, keukentoestellen en dat soort producten. Daardoor ontstaat er een opbod en stijgen de kosten van adverteren. Als gevolg is het uiteraard voor kleinere partijen lastig of zelfs onmogelijk om zich voor dat soort zoekwoorden tussen de grote jongens te wringen.

 

PPC adverteren vereist een projectaanpak

Plaats je een advertentie voor een vaste prijs in een magazine of op een blog dan kan er weinig verkeerd lopen. Bij PPC is dat wel even anders.

Zeker wanneer je adverteert op zogenaamde high-traffic zoekwoorden moet je oppassen. Je centen zouden wel eens zeer snel kunnen verdampen! In mindere mate geldt dat ook voor low-traffic zoekwoorden, alleen valt het dan niet meteen op.

Je bent alvast gewaarschuwd: de overgrote meerderheid van PPC-adverteerders (meer dan 80%) pakt het niet goed aan en betaalt veel te veel voor te weinig kwaliteitsvolle resultaten. Niet de fout van Google. Het is gewoon een complexe materie. De kern van het hele verhaal is ‘relevantie’: relevante advertentiegroepen, relevante zoekwoorden, relevante advertenties en relevante landingspagina’s. Een discipline op zich.

Meer weten? Laat ons er even over babbelen!

  • Share
  • Tweet
  • Share
  • Pin
  • Email

Nog enkele interessante artikelen

Strooi met emotionele beloningen
En nu nog afbeeldingen vinden …

CATEGORIEËN

  • Marketing
  • SEO
  • Web-creatie
  • Web-inhoud

Gratis E-Boek

Wil je het gratis E-Boek ‘De ultieme Web-Design gids‘ ontvangen?

Ja, stuur me het E-Boek
 

Recente Artikelen

  • Professionele web-teksten schrijven in 1-2-14

    Share Tweet Share Pin Email Jouw website is jou...
  • Een nieuwe website maken – Vermijd deze 10 fouten

    Share Tweet Share Pin Email Een nieuwe website ...
  • En nu nog afbeeldingen vinden …

    Share Tweet Share Pin Email Je hebt de inhoud v...
  • Inhoud? Je kan niet streng genoeg zijn!

    Share Tweet Share Pin Email Een mooie website i...
  • SEO – Enkele valkuilen

    Share Tweet Share Pin Email SEO (Search Engine ...

SNELWEB DESIGN

  • 15 Jaar webdesign en SEO
  • Websites en Webshops
  • Gratis E-Boek Webdesign
  • Voorbeelden Websites
  • SEO Zoekmachine Optimalisatie
  • Vrijblijvende prijsofferte

SNELWEB DESIGN SAMENGEVAT

Een stabiele en betrouwbare partner met meer dan 15 jaar ervaring. Samen met Snelweb Design creëert u een web-aanwezigheid die volledig aansluit bij uw wensen en huisstijl. Optimaal gevonden worden in zoekmachines zoals Google is daarbij een must.

WIJ ZIJN ER VOOR U

Vooraf bieden we u graag ons gratis E-boek, tijdens de ontwikkeling helpen we u met het schrijven van uw teksten en na afwerking van uw website kan u  – indien u dat wenst – op basis van ons stappenplan zonder moeite zelfstandig uw website onderhouden.

Snelweb Design

© 2019 - Privacy Beleid - Sitemap.

TOP
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}