Een mooie website is leuk. Maar ruim onvoldoende.
Voor je begint, maar ook als je website er staat, je moet gewoon altijd aandacht hebben voor de inhoud van je site. Google is namelijk niet geïnteresseerd in ‘mooie sites’, Google heeft alleen aandacht voor relevante content.
En interessante inhoud blijkt uit twee elementen. Vooreerst uit wat er op je website te vinden is. Maar daarnaast ook van het aantal ‘goede’ websites die een link naar jouw pagina’s leggen. Want daaruit concludeert Google dat jouw inhoud relevant is voor bezoekers.
We leggen jou dat allemaal graag haarfijn uit!In dit blog-artikel concentreren we ons op het eerste aspect, de inhoud van jouw website. Of zoals we dat onder webmasters noemen: een grondige ‘content-audit’. Een belangrijke oefening bij de opstart, maar ook wanneer je website al enige tijd live is. Want inhoud ‘veroudert’, afbeeldingen worden minder relevant, hier en daar lopen links ‘dood’ en als gevolg draait jouw zogenaamde 404-pagina overuren …
Een content audit – hoe pak je dat aan?
Het doel van een content audit is om problemen in je website te verhelpen, de inhoud terug te optimaliseren perfectioneren en zodoende te vermijden dat jouw bezoekers op een doodlopend spoor terecht komen of niet vinden wat ze eigenlijk zoeken. Bijkomend voordeel is dat je vernieuwde en opgeknapte inhoud beter zal scoren in Google en je een goed beeld krijgt van welke inhoudelijke elementen goed werken en welke niet.
Van plan een totaal nieuwe website te maken? Je bestaande uitstalraam op het internet helemaal te vernieuwen? Dan is dat een uitgelezen moment voor een grondige content audit. Bekijk het als een verhuis. Toch ook het ideale moment om alles van kelder tot zolder nog eens goed te bekijken, niet?
Een content audit klinkt als veel werk, en bij een website met vele honderden of zelfs duizenden pagina’s is het ook een enorme klus. Daar komt bij dat je toch een zekere basiskennis moet hebben van de principes van SEO (Search Engine Optimization ofte zoekmachineoptimalisatie). Maar geloof me, het loont de moeite!
De oefening zelf bestaat uit een tweetal onderdelen. Vooreerst ga je alle inhoud op je website inventariseren. Dat is niet gewoon een lijstje van de pagina’s, maar omvat ook alle afbeeldingen, video’s, … En daarna ga je al die inhoudelijke elementen eens kritisch tegen het licht houden. Nog juist? Nog relevant? Nog nodig?
De inventarisatie van je inhoud
Is je website niet te groot en ben je niet bang van wat kopiëren en plakken, dan doe je deze oefening gewoon handmatig in de vorm van een spreadsheet zoals een Excel rekenblad. En daarin ga je minimaal de volgende relevante kolommen aanmaken:
- De titel (in het jargon de ‘titel tag’)
- De URL (het internet-adres van het onderdeel)
- De plaats in de navigatie
- Het type (pagina, afbeelding, video, …)
En je zet alvast ook de volgende kolommen klaar (voorlopig leeg):
- Het doel (wat wil je met deze pagina of dit onderdeel bereiken? Wat moet de bezoeker doen?)
- Eventuele opmerkingen
- Jouw beslissing (behouden / wijzigen / verwijderen)
Maar dit is slechts een eenvoudige basis-aanpak. Wil je deze oefening ook gebruiken om jouw weergave in Google te optimaliseren, dan kan je (best) nog heel wat verder gaan. En dan kan je bijvoorbeeld ook met de volgende kolommen aan de slag:
- Is er een H1-titel tag?
- Heeft de pagina een Meta Description Tag?
- Heb je trefwoorden geselecteerd op basis waarvan je een pagina wil optimaliseren?
- Hoeveel (inkomende) links leiden naar deze pagina?
- Hoeveel uitgaande links heeft deze pagina?
Gebruik je Google Analytics, dan kan je nog een stap verder gaan en een aantal meer diepgaande analyses uitvoeren. Bijvoorbeeld:
- Aantal paginaweergaven
- Het ‘bounce-percentage’ (bezoekers verlaten uw website na het bekijken van 1 pagina)
- Het ‘uitstap-percentage’ (hoe groot is de kans dat bezoekers uw website verlaten na het zien van deze pagina)
- De gemiddelde tijd die doorgebracht wordt op een pagina
- De ‘instappunten’ (waar komen, bezoekers binnen op uw website)
- …
En ja hoor, dit heeft veel weg van monnikenwerk, zeker bij een wat grotere website! Maar in dat geval zijn er gelukkig tools waarmee je de oefening op een meer geautomatiseerde manier kan uitvoeren. Hoewel. Veelal zijn deze tools echter niet echt goedkoop. Dus eigenlijk vooral interessant voor zeer omvangrijke omgevingen, minder voor zelfstandigen, vrije beroepen, of KMO’s.
De evaluatie van je inhoud
OK, je spreadsheet is klaar, je hebt een volledig zicht op de inhoud van je website. En jij dacht dat je klaar was? Hmm, nu begint het echte werk pas 😉
In deze fase gaan we inzoomen op de kern van de zaak en uiteindelijk beslissingen nemen. Bijvoorbeeld over:
- Het doel van een pagina of ander inhoudelijk onderdeel
- Wat we verwachten van de bezoeker (wat moet hij doen? Doorklikken? Kopen, Sharen?)
- De trefwoorden waarvoor we dit inhoudelijk element willen optimaliseren
- De plaats van dit onderdeel in de hiërarchie of in de pagina
- De actualiteit van de pagina, afbeelding, video, …
- De stijl van het onderdeel (‘tone of voice’, …)
- Het ‘responsive’ karakter (weergave op tablets en smartphones)
Slechts als we dit allemaal doorlopen hebben kunnen we een correcte beslissing nemen. Houden? Updaten? Aanvullen? Verwijderen?
Nog zin in een content audit?
Ja, je hebt ondertussen al lang het gevoel dat je dit niet ziet zitten. Maar als je je vindbaarheid op Google wil optimaliseren en een grotere conversie (van bezoekers naar klanten) wil bereiken, dan is dit echt wel de moeite waard. Probeer toch jaarlijks de nodige tijd vrij te maken. Lukt dat niet, dan laat je toch best jouw web-omgeving minstens eenmalig door een specialist bekijken en optimaliseren.
Samen jouw project bespreken? Maak snel een afspraak!