Je hebt de inhoud voor je nieuwe pagina of voor je bericht netjes uitgeschreven. Maar je beseft uiteraard dat … een beeld soms meer zegt dan duizend woorden.
En wat je helaas ook al wist is dat het vinden van dat ideale beeld veelal geen sinecure is. Voor je het weet, kost het vinden van de afbeelding je al meer tijd dan het schrijven van het hele artikel.
En toch, het loont de moeite.
Mensen zijn heel visueel ingesteld. Een gegeven waarmee je ook bij je website maar beter rekening kunt houden. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat artikelen of pagina’s met een afbeelding maar liefst 94% vaker worden bekeken dan artikelen zonder afbeelding.
Voeg daar nog bij dat een bezoeker van je webpagina gemiddeld maar zo’n 20% van de tekst leest. Als je goed gebruik maakt van afbeeldingen in je tekst, kun je lezers verleiden om door te lezen of op z’n minst om je belangrijkste boodschap(pen) op te nemen.
Meer nog, wanneer je een stukje informatie hoort, is de kans dat je je het na drie dagen nog feilloos herinnert slechts 10%. Koppel de informatie aan een afbeelding en die kans stijgt naar 65%.
Het zal dan ook niet verrassen dat de meest efficiënte geheugentrainingen je leren om feiten en redeneringen te koppelen aan beelden.
Beelden helpen onthouden … Maar er is meer
Nog niet helemaal overtuigd van het nut om beelden te gebruiken? Ik zet de redenen even op een rijtje.
- Beelden trekken de aandacht. Een beeld alleen al kan genoeg zijn om je bezoeker de hele tekst te doen lezen. Of hem tenminste te ‘scannen’.
- En dat scannen maak je gemakkelijker door je beelden strategisch goed te plaatsen in je tekst.
- Als je er voor zorgt dat de beelden in je verschillende pagina’s en berichten een zekere coherentie vertonen, dan komt dat de herkenbaarheid van jouw stijl ook sterk ten goede. En dat helpt dan weer om bezoekers regelmatig te laten terugkeren.
- Gebruik ook zeer gericht beelden om bepaalde elementen of argumenten te benadrukken of om ze te verduidelijken, toe te lichten.
- Afbeeldingen zijn ook zeer geschikt om emoties op te wekken. Vertrouwen bijvoorbeeld.
- Bovendien, als jouw gekozen afbeeldingen erg krachtig zijn en op zich al een verhaal vertellen, dan zullen bezoekers deze veel gemakkelijker delen via sociale media. Een ideale manier om weer andere mensen naar je site te brengen.
- En tot slot – wat je ondertussen al begrepen had – zullen jouw bezoekers je boodschap veel gemakkelijker oppikken én ze heel wat langer onthouden!
Nu nog enkel … afbeeldingen vinden
Juist Ja. Eerst en vooral: je kan niet zomaar eender welke afbeelding ergens van het web plukken en in je pagina plakken. Denk maar niet dat alles wat je bij je zoektocht in Google Afbeeldingen vindt ‘rechtenvrij’ kan gebruikt worden.
Inderdaad, je zou niet de eerste zijn die een batterij advocaten achter zich aan krijgt omdat er toevallig een afbeelding van een klein lief konijntje op je site staat. Dat prentje – dat je zonder enige kwade bedoeling in Google oppikte – bleek deel uit te maken van het portfolio van een groot bedrijf dat handel drijft in afbeeldingen. En dan gaan mogelijk de poppen aan het dansen.
Dus als je bij je zoektocht vermeldingen ziet van bijvoorbeeld Getty Images, Depositphotos, Dreamstime, Istockphoto, Shutterstock of 123RF, dan heb je twee mogelijkheden: afblijven of het gebruiksrecht op dat fantastische beeld kopen.
Laat me de mogelijkheden even op een rijtje zetten.
1 – Maak zelf je foto’s
Haal gewoon die smartphone uit je zak. Moderne types hebben een zeer hoge beeldkwaliteit (uitgedrukt in megapixels). Daarmee kan je perfect beelden voor je website maken.
Een tip daarbij is om het toestel steeds ergens op te laten rusten. Of koop een klein driepikkeltje waarop je je smartphone kan bevestigen. Dat is belangrijk want zelfs de minuscule trillingen van je ademhaling of je hartslag kunnen een impact hebben op de scherpte van het beeld.
Ook het verwerken (uitsnijden in een bepaalde verhouding en op de juiste grootte brengen) hoeft geen probleem te zijn. In WordPress bijvoorbeeld kan je dat perfect in de Media-Galerij. En online zijn er ook mooie tools, zoals bijvoorbeeld Pixlr.com.
2 – Betaal een professional
Daarmee kan je ook verschillende richtingen uit. Zo ken je misschien wel een vrij goede fotograaf in jouw regio? Of zoek eens op het net naar freelancers die vrij goedkoop ‘beelden op verzoek’ maken.
Je kan natuurlijk ook beroep doen op een professional. En dan nog liefst eentje die gespecialiseerd is in het soort beeldmateriaal dat jij zoekt (product-fotografie, mensen, natuur, …). Maar dan mag je wel een iets steviger budget voorzien.
3 – Zoek op het internet naar beelden
En hier heb je fundamenteel 2 opties.
Vooreerst kan je enkele van de professionele aanbieders zoals Shutterstock bezoeken en gericht zoeken naar beelden die het beste bij jouw verhaal passen. Bezoek verschillende aanbieders. De gevraagde prijzen durven bijzonder sterk verschillen. Ze zijn ook afhankelijk van de vraag of je de beelden wil plaatsen op een commerciële website, of op een puur informatieve. Let ook op de aangeboden formules. Hier en daar vind je interessante per maand te betalen formules waarbij je in 1 keer enkele honderden beelden kan downloaden. Vergeet dan uiteraard niet meteen dat maandabonnement op te zeggen.
Wat ook bijzonder interessant kan zijn is om op zoek te gaan naar rechten-vrije beelden. Maar hoe vind je die? Wel, dergelijke beelden worden op het internet gepubliceerd onder wat heet een ‘Creative Commons’ licentie.
Sommige van deze beelden mogen echter niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden, andere mag je dan weer enkel gebruiken met vermelding van de auteur. Maar een onderliggende licentievorm van deze Creative Commons heet ‘Public Domain’. Als je met andere woorden deze termen in je zoekopdracht integreert, dan zal je beelden vinden die je vrij mag gebruiken.
Er zijn ook websites die hierin gespecialiseerd zijn. Bijvoorbeeld Pexels en Unsplash.
We begeleiden je graag!